top of page
תמונת הסופר/תרן בראון

למה לא תקבל סמארטפון השנה

ילד אהוב שלי,

אני כותב לך את המכתב הזה אבל כותב אותו גם לעצמי כדי שהכוח של המילה הכתובה יחזקו את היכולת שלי לעמוד בהחלטות שלי. מתקרב היום שבו תטען שהסירוב שלי לתת לך טלפון פוגע ביכולת שלך לייצר חברויות, לתחזק חברויות, לעשות שיעורים, לשחק עם חברים מהכיתה. לכן אלה עשרת הכללים של המשפחה שלנו בנוגע לטלפונים שמבוססים על המון מחקרים שקראתי ושמסבירים לך למה לא תקבל טלפון השנה:

1.     שיעמום זה טוב – הדבר הכי טוב להתפתחות המוח זה לא כל הזמן לצפות במשהו אלא להשתעמם. תן למחשבות לנדוד. מתישהו אתה כבר תיצור לעצמך פעילות. טלפונים הורגים את השעמום. במקום זה תקרא ספר, תבנה מגדל של קוביות עם האחים הקטנים שלך. תחשוב.

2.     קריאה היא פעילות אידיאלית כשאתה לבד – קריאה זה כמו ברוקולי. זה גורם לתאים במוח לפעול בדיוק כמו שצריך. והבונוס: נדיר מאוד שאני אומר לך "תפסיק לקרוא".

3.     גריט זה חשוב – זאת היכולת לשמור תשוקה למטרות ארוכות טווח. לגולל בין טיק טוק אחד לשני, ואז לשרשור הודעות ושוב לטיק טוק יכולה רק לשחוק את יכולת הקשב שלך. האם להתרחק מהטלפון ידרוש ממך מאמץ – ברור. אבל האם המאמץ הזה יהפוך אותך לחזק יותר? בוודאות.

4.     ילדים אצלנו לא נמצאים ברשתות חברתיות – תבדוק כל מחקר שנעשה שמראה שהבעיות הנפשיות של ילדים ברשתות החברתיות נוסקות. שלא לדבר על דברים שהם העלו והתחרטו או בעיות אבטחה. למה שאני אחשוף אותך לסיכון של חרדה, דיכאון או גרוע מזה?

5.     לא אכפת לי מה קורה בבית של חברים שלך – הורה אחד רוצה שלילד שלו יהיה טלפון כדי שיוכל ליצור איתו קשר, הורה אחר רוצה שהילד שלו יוכל לצלם את הלוח בשיעור. אני סומך על ביה"ס ועליך ואם צריך תקבל ממני טלפון פשוט שאיתו תוכל ליצור קשר.

6.     אנחנו לא חיים במאה הקודמת – אני נהנה לראות אותך מצלם ועורך באייפד ואיך שאתה לומד לבשל ביוטיוב. יהיו לך גם מסכים בחיים אבל לא מהסוג חסר הערך ושמטמטם את המוח.

7.     תשלח מיילים, תתקשר, תקליד על המחשב אבל אל תנהל שיחות בהודעות. תרכל עם חברים, אולי אפילו תעבוד על מישהו בטלפון 😊 רוצה להתכתב עם מישהו? שלח מייל. זה בסדר עם מידי פעם אתה רוצה להתכתב עם מישהו בהודעות או בצ'ט כל עוד זה על מסך גדול שאני יכול לעבור מידי פעם ולהעיף מבט. טלפונים מושכים מדי, בוהקים מדי, מבריקים מדי, מהירים מדי, מסיחים מדי, מבודדים מדי.

8.     מפגש פנים אל פנים עדיף על מפגש מאחורי המסך -  לא מעניין אותי אם לכולם בהסעה יש טלפון. תתבונן בחלון ותחלום. תיקח איתך MP3 ותשמע מוזיקה או תאזין לפודקאסט אם אין לך עם מי לדבר. אבל על תתנתק מהסביבה לתוך הטלפון. ואם אתה חייב, אז עדיף לצפות ביחד עם חבר מאשר לבד

9.     בכלל עדיף שמסכים יהיו משותפים – הרבה מומחים אומרים שלצפות במסך ביחד מאזן חלק מההשפעות המזיקות של מסכים. אני ממש שמח מזה שאנחנו יכולים עכשיו להינות מאותם סרטים וסדרות ואני מתכנן להמשיך להיות מעורב גם כאשר המסכים יהיו קטנים יותר ממסך טלוויזיה. לכן, כשאתה במסך זה רק כשאחד מאיתנו נמצא בסביבה.

10.  הכל במידה –. האם אני אאפשר לך מידי פעם זמן לבד עם המסך כדי לשוטט ולחקור? בסופו של דבר כן. אבל זה יהיה היוצא מן הכלל. לא הכלל.

למה לא להיכנע? פשוט, כי אני יודע שהסיכונים עולים על התגמול, והתפקיד שלי הוא לשמור עליך. והנה לך ילדות מאושרת, ילד אהוב שלי.  



Comments


bottom of page